KI på KG
Kristelig Gymnasiums Bruk av Kunstig Intelligens (KI)
Kristelig Gymnasium ønsker å integrere kunstig intelligens (KI) på en måte som både fremmer læring og ivaretar personvern. I en tid der teknologi spiller en stadig større rolle i hverdagen, er det essensielt at vi tilnærmer oss KI med ansvarlighet og omtanke.
Vi har som mål å tilby våre elever et trygt og stimulerende læringsmiljø der KI-verktøy brukes effektivt og etisk. For å oppnå dette, vil vi implementere retningslinjer som sikrer at all bruk av KI skjer med respekt for personvern og databeskyttelse. Elevene vil få grundig opplæring i hvordan de kan bruke KI-verktøy på en trygg måte, samtidig som de utvikler kritiske ferdigheter for å navigere i en digital verden.
Kristelig Gymnasium har valgt et KI-verktøy som er designet med sikkerhet i fokus, og som oppfyller strenge standarder for databeskyttelse. Vi skal også legge til rette for at lærere og elever kan samarbeide om å utforske og anvende KI i undervisningen, slik at vi kan dra nytte av teknologiens muligheter uten å gå på bekostning av våre verdier.
Med en proaktiv tilnærming til KI ønsker vi å forberede våre elever på fremtidens utfordringer, samtidig som vi sikrer at de føler seg trygge i sin bruk av teknologi. Med dette ønsker vi å skape en skolehverdag der både læring og våre verdier er i sentrum når vi integrerer ny teknologi.
Mål for bruk av KI på KG
- Visjon og Målsetting
Visjon: Kristelig Gymnasium skal være en skole som integrerer kunstig intelligens i undervisningen for å fremme læring, innovasjon, og etisk bevissthet.
Målsetting:
- Å tilby elever og lærere tilgang til KI-verktøy.
- Å fremme digital kompetanse og kritisk tenkning.
- Å sikre etisk bruk av KI i undervisning og læring.
- Kompetanse og opplæring
For Lærere: Arrangere workshops/samarbeidstid om KI-verktøy og undervisningsmetoder.
For Elever: Tilby opplæring i grunnleggende forståelse og bruk av KI i sin læring
- Etikk
Inkludere etiske perspektiver på KI i undervsningen.
Utarbeide retningslinjer for ansvarlig bruk av teknologi.
- Samarbeid og profesjonsfellesskap
Samarbeide på tvers av skoleslag, avdelinger og team om undervisningsopplegg og vurderingspraksis med bruk av KI for å utvikle profesjonsfelleskapet på KG.
Arrangere møtearenaer/foreldremøter for å engasjere foreldre, elever og ansatte
- Evaluering
Regelmessig evaluere effekten av KI-initiativene og samle tilbakemeldinger fra elever og lærere.
Retningslinjer for elever
Retningslinjene er hentet fra Osloskolens veiledning for KI/språkmodeller og som KG slutter seg til:
Muntlig arbeid
Anbefalt bruk av KI:
- Forslag til disposisjon eller måter å formidle informasjon på.
- Sparringspartner og hjelp til å besvare spørsmål knyttet til emnet ditt.
Ikke anbefalt bruk av KI:
- Bruke KI som en erstatning for menneskelige samtalepartnere.
- Repetere det KI har generert uten å forstå eller reflektere selv.
Finn og søk
Anbefalt bruk av KI:
- Finne flere kilder og ressurser som kan være relevante.
- Hjelp til å tolke og forstå tekster du finner på internett.
- Vær åpen og si fra når du bruker innhold fra KI i egen besvarelse.
Ikke anbefalt bruk av KI:
- Bruke KI som eneste kilde.
- Stole på KI uten bekreftelse fra andre kilder.
- Bruke KI i en besvarelse uten å oppgi hvordan du har brukt det.
Lesing og tekstarbeid
Anbefalt bruk av KI:
- Forklare og forenkle begreper.
- Hjelpe deg med å forstå en tekst.
- Lage sammendrag, gloselister og oppgaver basert på en tekst.
Ikke anbefalt bruk av KI:
- Overlate lesearbeidet til KI. Husk å lese teksten selv og prøve å forstå den på egenhånd.
- Stole blindt på det KI foreslår uten å tenke kritisk og analysere teksten selv.
Vurdering
Anbefalt bruk av KI:
- Lage øvingsoppgaver, spørsmål og eksempler som forberedelse.
- Be KI stille spørsmål knyttet til tema og få tips til studieteknikk.
Ikke anbefalt bruk av KI:
- Bruke KI som erstatning for egen innsats og læring.
- Jukse ved å bruke KI til å svare for deg i vurderingssitasjoner.
- Bruke KI til å skrive tekster til deg på forhånd. Bruk heller tiden på å sette deg inn i stoffet.
Skriftlig arbeid
Anbefalt bruk av KI:
- Kilde til inspirasjon og idéer.
- Hjelp til korrekturlesing og forbedring av formulering, struktur, og/eller grammatikk.
- Råd til hvordan du kan organisere tanker eller lage en disposisjon.
- Hjelp til riktig kildehenvisning.
Ikke anbefalt bruk av KI:
- Levere KI-generert innhold som eget arbeid er uakseptabelt.
- Stole utelukkenede på KI for korrekturlesing og grammatikk.
- Erstatte tilbakemelding fra lærer med tilbakemelding fra KI.