KI på KG

Kristelig Gymnasiums Bruk av Kunstig Intelligens (KI)

Kristelig Gymnasium ønsker å integrere kunstig intelligens (KI) på en måte som både fremmer læring og ivaretar personvern. I en tid der teknologi spiller en stadig større rolle i hverdagen, er det essensielt at vi tilnærmer oss KI med ansvarlighet og omtanke.

Vi har som mål å tilby våre elever et trygt og stimulerende læringsmiljø der KI-verktøy brukes effektivt og etisk. For å oppnå dette, vil vi implementere retningslinjer som sikrer at all bruk av KI skjer med respekt for personvern og databeskyttelse. Elevene vil få grundig opplæring i hvordan de kan bruke KI-verktøy på en trygg måte, samtidig som de utvikler kritiske ferdigheter for å navigere i en digital verden.

Kristelig Gymnasium har valgt et KI-verktøy som er designet med sikkerhet i fokus, og som oppfyller strenge standarder for databeskyttelse. Vi skal også legge til rette for at lærere og elever kan samarbeide om å utforske og anvende KI i undervisningen, slik at vi kan dra nytte av teknologiens muligheter uten å gå på bekostning av våre verdier.

Med en proaktiv tilnærming til KI ønsker vi å forberede våre elever på fremtidens utfordringer, samtidig som vi sikrer at de føler seg trygge i sin bruk av teknologi. Med dette ønsker vi å skape en skolehverdag der både læring og våre verdier er i sentrum når vi integrerer ny teknologi.

Mål for bruk av KI på KG

 

  1. Visjon og Målsetting

Visjon: Kristelig Gymnasium skal være en skole som integrerer kunstig intelligens i undervisningen for å fremme læring, innovasjon, og etisk bevissthet.

Målsetting:

  • Å tilby elever og lærere tilgang til  KI-verktøy.
  • Å fremme digital kompetanse og kritisk tenkning.
  • Å sikre etisk bruk av KI i undervisning og læring.

 

  1. Kompetanse og opplæring

For Lærere: Arrangere workshops/samarbeidstid  om KI-verktøy og undervisningsmetoder.

For Elever: Tilby opplæring i grunnleggende forståelse og bruk av KI i sin læring

 

  1. Etikk

Inkludere etiske perspektiver på KI i undervsningen.
Utarbeide retningslinjer for ansvarlig bruk av teknologi.

 

  1. Samarbeid og profesjonsfellesskap

Samarbeide på tvers av skoleslag, avdelinger og team om undervisningsopplegg og vurderingspraksis med bruk av KI for å utvikle profesjonsfelleskapet på KG.

Arrangere møtearenaer/foreldremøter for å engasjere foreldre, elever og ansatte

 

  1. Evaluering

Regelmessig evaluere effekten av KI-initiativene og samle tilbakemeldinger fra elever og lærere.

 

Retningslinjer for elever

Retningslinjene er hentet fra Osloskolens veiledning for KI/språkmodeller og som KG slutter seg til:

Muntlig arbeid

Anbefalt bruk av KI:

  • Forslag til disposisjon eller måter å formidle informasjon på.
  • Sparringspartner og hjelp til å besvare spørsmål knyttet til emnet ditt.

Ikke anbefalt bruk av KI:

  • Bruke KI som en erstatning for menneskelige samtalepartnere.
  • Repetere det KI har generert uten å forstå eller reflektere selv.

 

Finn og søk

Anbefalt bruk av KI:

  • Finne flere kilder og ressurser som kan være relevante.
  • Hjelp til å tolke og forstå tekster du finner på internett.
  • Vær åpen og si fra når du bruker innhold fra KI i egen besvarelse.

Ikke anbefalt bruk av KI:

  • Bruke KI som eneste kilde.
  • Stole på KI uten bekreftelse fra andre kilder.
  • Bruke KI i en besvarelse uten å oppgi hvordan du har brukt det.

Lesing og tekstarbeid

Anbefalt bruk av KI:

  • Forklare og forenkle begreper.
  • Hjelpe deg med å forstå en tekst.
  • Lage sammendrag, gloselister og oppgaver basert på en tekst.

Ikke anbefalt bruk av KI:

  • Overlate lesearbeidet til KI. Husk å lese teksten selv og prøve å forstå den på egenhånd.
  • Stole blindt på det KI foreslår uten å tenke kritisk og analysere teksten selv.

Vurdering

Anbefalt bruk av KI:

  • Lage øvingsoppgaver, spørsmål og eksempler som forberedelse.
  • Be KI stille spørsmål knyttet til tema og få tips til studieteknikk.

Ikke anbefalt bruk av KI:

  • Bruke KI som erstatning for egen innsats og læring.
  • Jukse ved å bruke KI til å svare for deg i vurderingssitasjoner.
  • Bruke KI til å skrive tekster til deg på forhånd. Bruk heller tiden på å sette deg inn i stoffet.

Skriftlig arbeid

Anbefalt bruk av KI:

  • Kilde til inspirasjon og idéer.
  • Hjelp til korrekturlesing og forbedring av formulering, struktur, og/eller grammatikk.
  • Råd til hvordan du kan organisere tanker eller lage en disposisjon.
  • Hjelp til riktig kildehenvisning.

Ikke anbefalt bruk av KI:

  • Levere KI-generert innhold som eget arbeid er uakseptabelt.
  • Stole utelukkenede på KI for korrekturlesing og grammatikk.
  • Erstatte tilbakemelding fra lærer med tilbakemelding fra KI.