Skolereglement
Skolereglement for Kristelig Gymnasium
Vedtatt av skolens styre 05.02.2025
Skolereglementet er fastsatt med hjemmel i Privatskoleloven §5A-7.
- 1 Formål
Skolereglementet har til hensikt å skape forutsigbare og trygge rammer for elevene og bidra til et arbeids- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og et godt læringsutbytte. Reglementet skal bidra til å utvikle elevenes sosiale handlingskompetanse, og til å skape positive relasjoner mellom elevene og mellom elever og ansatte.
Skolereglementet skal hjemle elevenes rett til medvirkning og skoledemokrati.
- 2 Virkeområde
Reglementet gjelder når skolen har ansvar for elevene. Det vil si alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel leirskole og andre turer i skolens regi. For elever på ungdomsskolen gjelder også reglene på skoleveien. Reglementet kan også komme til anvendelse på tider da skolen ikke har ansvaret for elevene, forutsatt at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen.
- 3 Organisering av skoledemokratiet
Skoledemokrati og medbestemmelse er grunnleggende for et trygt og inkluderende skolemiljø for alle. Det samme gjelder samarbeid med hjemmet. Elever og foresatte skal involveres i sentrale områder ved skolens virksomhet
Elevdemokrati ved skolen sikres gjennom Elevråd. Elevrådet består av tillitsvalgte elever fra alle klassene ved skolen. Elevene velger tillitselever ved skoleårets start, og det velges et Elevrådsstyre der begge skoleslag skal være representert.
Elevrådet og elevrådets styre møtes regelmessig og en kontaktperson fra skolen skal bistå i praktisk gjennomføring. Elevrådet inviteres inn i sentrale fora som skolens styre og arbeidsmiljøutvalg. Det skal også legges til rette for god dialog mellom skolens ledelse og elevrådets ledelse.
Foresatte ved skolen organiseres i foreldreutvalg (FAU). Leder for FAU har møterett og uttalerett i skolens styre, og det legges opp til løpende dialog mellom skolens ledelse og FAU. FAU ved Kristelig Gymnasium dekker begge skoleslag selv om kravet om denne typen utvalg bare gjelder for grunnskolen.
- 4 Orden
Det forventes at elevene møter forberedt og tidsnok til opplæring og deltar aktivt i opplæringen med respekt for lærer og medelever. Det er utarbeidet egne trivselsregler for skolen, og det forventes at elever og ansatte forholder seg til disse.
§4A Vurdering av orden
Vurdering i orden skal foretas ut fra reglene om orden i dette reglementet og privatskoleforskriften §6-17. Elevens orden kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette.
Kontaktlærer foretar en helhetsvurdering av elevenes orden, og legger frem en innstilling som drøftes i karaktermøte.
Eleven skal varsles dersom det er fare for nedsatt karakter i orden. Karakteren i orden vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler.
- 4B Regler for orden
Elevene skal: - møte presis
- møte forberedt til opplæringen
- følge skolens regler for melding av fravær
- ha med nødvendig utstyr
- gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
- holde orden både inne i skolens lokaler og ute på skolens fellesområder
- 4C Fremmøte og tilstedeværelse
Elever skal møte presis til hver time. For sent fremmøte registreres og kan få betydning ved fastsettelse av ordenskarakteren. Hvis eleven er mer enn 15 minutter for sen, regnes det som fravær for hele timen (enkelttimen).
Alt fravær skal føres på vitnemål og kompetansebevis. Fravær føres i dager og enkelttimer. Elever plikter å følge med på eget fravær og melde fra til kontaktlærer om eventuelle feilføringer innen 14 dager.
Elever må ikke være borte fra skolen uten at de er hindret av sykdom eller annen tvingende grunn. Ingen elev må forlate skolen i undervisningstiden uten selv å melde fra til en av sine lærere.
Kontaktlærer må få melding om fravær så snart som mulig. Gjentatte og lengre fravær må dokumenteres med legeattest. Viser for øvrig til regler for fravær i privatskoleforskriften §§ 6-43 og 6-50, lokalt permisjonsreglement for ungdomsskolen.
§5 Oppførsel
Høflighet og gjensidig respekt mellom lærere og elever er viktig for å skape et godt skolemiljø og et godt læringsmiljø. Alle elever har rett til et trygt, godt og inkluderende skolemiljø, og tilsvarende plikt til å bidra for å skape dette for andre. Det er utarbeidet egne trivselsregler for skolen, og det forventes at elever og ansatte forholder seg til disse.
Elevene skal vise respekt for opplæring og arrangement i regi av skolen, herunder andakten. Elevene skal bidra til at det er ro i klasserommet under opplæring og under andakten.
- 5A Vurdering av oppførsel
Vurdering i oppførsel skal foretas ut fra reglene om oppførsel i disse reglene og privatskoleforskriften §6-17. Elevens oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette.
Kontaktlærer foretar en helhetsvurdering av elevenes oppførsel, og legger frem en innstilling som drøftes i karaktermøte.
Eleven skal varsles dersom det er fare for nedsatt karakter i oppførsel. Karakteren i oppførsel vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan settes ned uten varsel ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglementet.
- 5B Regler for oppførsel
Elevene skal vise alminnelig god oppførsel, herunder:
- være til stede i opplæringen
- behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, nasjonalitet, religion, livssyn, seksuell orientering m.m.
- bidra til et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø
- rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
- ta godt vare på skolens eiendeler
- vise nettvett og følge lærerens anvisninger for bruk av mobiltelefoner og annet digitalt utstyr
- følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr
Eksempler på oppførsel som ikke aksepteres:
- å mobbe eller på andre måter krenke andre
- å utøve eller true med fysisk eller psykisk vold
- å fuske eller forsøke å fuske (se for øvrig §5D)
- å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
- å bruke snus/tobakk eller e-sigarett/vape
- å ha med og/eller benytte farlige gjenstander
- å bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet
- 5C Mobilbruk
Opplæringen skal som hovedregel være mobilfri. Mobil skal oppbevares i mobilskap og elever skal følge anvisning fra lærer.
På ungdomsskolen gjelder mobilfri opplæring for hele skoledagen inkludert friminutt, mens på videregående skole gjelder reglene i skoletimene.
- 5D Fusk og plagiering
Fusk, herunder også forsøk på fusk, dvs. bruk av hjelpemidler som ikke er tillatt, skal ikke forekomme.
Fusk anses som grovt regelbrudd, og eleven vil stå i fare for å få nedsatt karakter i oppførsel. Ved fusk vil ikke besvarelsen kunne vurderes og eleven risikerer å ikke få karakter i faget.
Plagiering, dvs. bruk av andres arbeid, eller kunstig intelligens, uten å oppgi kilder på en etterrettelig måte, er ikke tillatt, og vil påvirke vurderingen av besvarelsen.
Det vil normalt ikke bli lagt til rette for nye vurderingssituasjoner i de tilfellene hvor fusk eller plagiering er oppdaget.
For regler for fusk og plagiat på eksamen, jf. forskrift til privatskoleloven § 6-41.
- 6 Tiltak ved brudd på skolereglene
- merknad
- samtale med lærer eller skoleleder
- skriftlig varsel til elev/foresatte
- melding til foresatte
- pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
- inndragning digitalt utstyr for resten av undervisningsøkten
- miste tilgang til skolens nettverk og digitale plattformer
- inndragning av rusmidler og farlige gjenstander
- bortvisning for inntil to undervisningstimer etter faglærers vurdering
- midlertidig eller permanent klasse-/gruppebytte
- midlertidig eller permanent skolebytte (jfr oppll § 13-2)
- nedsatt karakter i orden eller oppførsel
Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt. Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye sanksjoner.
Dersom enkeltelever eller en elevgruppe ikke overholder regler for opphold i klasserom eller andre av skolens arenaer over tid, vil de kunne miste retten til å være der i friminutt og fritimer.
Alle brudd på skolens reglement tas med i vurderingsgrunnlaget ved fastsettelse av orden- og oppførselskarakter.
- 7 Bortvisning
Ved grove eller flere brudd på skolereglene kan skolens ledelse fatte enkeltvedtak om bortvisning. Vedtak om bortvisning innebærer at elevens rett til opplæring settes midlertidig til side. Reglene i forvaltningsloven gjelder for enkeltvedtak, og klageinstans er Utdanningsdepartementet.
Elevene har rett til å bli hørt (kontradiksjon) før vedtak fattes. Mindre inngripende tiltak skal vurderes først.
Rektor kan avgjøre at elever i ungdomsskolen kan bortvises for inntil tre dager, og elever i videregående opplæring i inntil fem dager, jfr privatskolelova § 3-10. - 8 Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. Ved tyveri av elevens eiendeler må foreldre/foresatte anmelde forholdet til politiet.
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr, herunder også tap av undervisningsmateriell, kan eleven og/eller elevens foreldre/foresatte bli erstatningsansvarlige, jfr. skadeerstatningsloven §§ 1-1 og 1-2, annet ledd.
- 9 Saksbehandling
Ved brudd på skolereglementet gjelder følgende saksbehandlingsregler:
- Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
- Ved handlinger og avgjørelser som angår elever, skal det som er best for eleven være et grunnleggende hensyn. Dersom hensynet til en enkelt elev er i konflikt med andre hensyn, for eksempel hensynet til andre elever, må disse hensynene vektes mot hverandre i vurderingen.
- Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen
- Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig)
- Før avgjørelse om bortvisning blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak
- I alvorlige saker skal mindreåriges foreldre/foresatte varsles så langt det er mulig
- Sanksjoner som krever enkeltvedtak må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2b.
- 10 Ikraftsetting
Forskrift om skolereglementet trer i kraft fra den dagen de vedtas i skolens styre. De erstatter gamle ordensregler fra samme dato.
Drøftet i elevrådet dato 03.02.2025
Drøftet i FAU 20.01.2025
Drøftet i MBU 28.01.2025
Vedtatt av styret 5.februar 2025
Kunngjort skolens hjemmeside dato
Søk skoleplass
Vi har plasser både for ungdomsskole og videregående skole. Søknadskjema for skoleåret 2025-2026.